Ciąża - jak prawidłowo odżywiać się w ciąży

lekarze specjaliści > Ciąża > Ciąża - jak prawidłowo odżywiać się w ciąży

Specjaliści Radzą

Ciąża - jak prawidłowo odżywiać się w ciąży

W okresie ciąży średnie zapotrzebowanie Twojego organizmu na energię zwiększa się jedynie o około 300 kcal. Na witaminy i składniki mineralne wzrasta nawet o 50-100%. Rośnie zdolność wchłaniania w przewodzie pokarmowym składników mineralnych i witamin. Podczas ciąży Twoją dietę powinna więc cechować wysoka gęstość odżywcza, czyli możliwie wysoka zawartość składników odżywczych w przeliczeniu na jednostkę spożywanej energii. W praktyce oznacza to unikanie wysokokalorycznych produktów o niskiej wartości odżywczej, czyli rafinowanych węglowodanów, słodyczy, większości tłuszczów i alkoholu. Jednocześnie konieczny jest staranny dobór najbardziej wartościowych produktów. ILE POWINNA PRZYBRAĆ NA WADZE PRZYSZŁA MAMA? Średnie zapotrzebowanie na energię w czasie trwania ciąży wzrasta stosunkowo niewiele, bo o około 10% dotychczasowego dziennego zapotrzebowania. Niewielki wzrost zapotrzebowania na energię występuje dopiero w II i w III trymestrze ciąży i wynosi ok. 200-300 kcal na dobę. Nie dotyczy to osób, które zachodząc w ciążę miały niedowagę- wtedy wzrost zapotrzebowania występuje już w I trymestrze. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne kobiety w ciąży, w zależności od masy ciała, aktywności fizycznej i rodzaju pracy, waha się w granicach 2400-2800 kcal/dobę. Główna zasada, o której musisz pamiętać to: Jedz dla dwojga a nie za dwoje. Już podczas pierwszego trymestru ciąży tworzą się u dziecka wszystkie układy i narządy. Dlatego sposób odżywiania przyszłej mamy ma w tym okresie znaczenie kluczowe. W swojej diecie zadbaj o dostarczanie odpowiednich ilości białka, wapnia, żelaza i witamin. Lekarz prowadzący powinien zwrócić uwagę na suplementację preparatem witaminowo- mineralnym dla kobiet w ciąży. Jako przyszła mama powinnaś zerwać ze złymi nawykami żywieniowymi i monotonią posiłków. Wykorzystuj dostępne na rynku bogactwo warzyw i owoców, jedz kasze, pełnoziarniste pieczywo, codziennie inne jarzyny, surówki, sałatki owocowe... We wczesnym okresie ciąży u blisko połowy ciężarnych pojawiają się nudności i wymioty, brak łaknienia lub nadmierny apetyt, zachcianki na niektóre potrawy. W tym okresie należy unikać używek oraz leków, których nie zalecił lekarz, gdyż mogą one zaburzać prawidłowy rozwój dziecka. W II trymestrz e ciąży masa Twojego ciała zaczyna się zwiększać w tempie od 350g do 400g na tydzień. Tempo to powinno się utrzymać do końca ciąży. Na przyrost wagi składa się w przeważającej części: powiększenie macicy, rozwój gruczołów piersiowych, łożyska, odkładanie tłuszczu w ciele oraz zwiększanie się ilości krążącej krwi i płynu zewnątrzkomórkowego. Dopiero teraz znacząco wzrasta zapotrzebowanie na energię o ok. 200-300 kcal na dobę. W trymestrze III ma miejsce większy wzrost płodu, w dalszym ciągu rozwija się łożysko i zwiększa ilość płynu owodniowego. Na przyrost masy ciała kobiety ciężarnej, wynoszący przy prawidłowym odżywianiu przeciętnie 11 kg, składają się w głównej mierze: przyrost składników organizmu matki (ok. 6 kg) oraz masa płodu z błonami płodowymi i płynem owodniowym (ok. 5 kg).

Ciąża

 

Polityka plików "cookie":

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.

 

copyright © 1999-2016 Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: (22) 621-81-17, medserwis@medserwis.pl